niedziela, 1 grudnia 2013

Na straży prawa.

Prawo autorskie (ang. copyright, symbol: ©) – pojęcie prawnicze oznaczające ogół praw przysługujących autorowi utworu albo normy prawne upoważniające autora do decydowania o użytkowaniu dzieła i czerpaniu z niego korzyści finansowej.

© Prawa autorskie dzielimy na:

-osobiste:

uznawanie autorstwa utworu,
sygnowanie utworu nazwiskiem lub pseudonimem,
nienaruszalność treści i formy bez zgody autora,
nadzór nas sposobem korzystania ,
decydowanie o terminie pierwszego publicznego udostępnienia.

-majątkowe:

osobiste wykorzystanie utworu na wszelkie sposoby,
rozporządzenie nim na wszelkie sposoby,
wynagrodzenie za korzystanie z utworu



Utworem nazywamy każdy przejaw działalności twórczej mający indywidualny charakter (odróżniający go od innych),występujący w jakiejkolwiek postaci,niezależnie od jej wartości,przeznaczenia i sposoby prezentacji.Każdy utwór tak rozumiany jest chroniony przez prawo od samego początku jego powstawania ,nawet gdy jest nie ukończony.Autor utworu nabywa prawo do ochrony automatycznej bez konieczności wypełniania jakichkolwiek formularzy.

Przepisy polskiego prawa autorskiego wyróżniają trzy typy utworów:

-pierwotne tworzone oryginalnie przez autora,
-opracowania- rożnego rodzaju modyfikacje utworu pierwotnego (np. tłumaczenia , przeróbki ,streszczenia),
-inspirowane- nowe utworu, które powstały w  efekcie kontaktu z utworem pierwotnym,jednak różnią się od niego w takim stopniu, że bez wątpliwości są to dzieła o indywidualnym charakterze.

Istnieje kilka podstawowych typów licencji oprogramowania dostępnego na rynku:

Freeware- program rozpowszechniony na tej licencji jest bezpłatny, można używać go do zastosowań domowych.

Domena publiczna- twórca przekazuje produkt nieodpłatnie jako swego rodzaju dobro publiczne,zrzekając się jednocześnie praw majątkowych.

-Adware - w ramach tego rodzaju licencji program jest rozpowszechniany bez opłat,

-Cardware- w myśl tej licencji autor zachowuje prawa autorskie,pozwala na swobodne rozpowszechnianie  programu, nie domagając się opłat.

GNU- powszechna licencja publiczna , spotykana najczyściej w środowisku Linuksa.
Shareware- w przypadku tej licencji autor zgadza się na krótkotrwałe używanie produktu bez opłat w celu jego wypróbowania.

Demo-zubożana przez autorów wersja programu,która jest udostępniana bezpłatnie w celu rozreklamowania produktu.

Trial- programy tej licencji mogą być tylko używane przez pewien czas , zwykle od 7 do 90 dni.

OEM- najczęściej nazwa ta jest stosowana w odniesieniu do producentów komputerów osobistych,gdy sprzedają je wyłącznie wraz z opracowaniem,w tym przypadku nierozerwalną związanych z komputerem,na którym jest ono zainstalowane.

Donationware-(darowizna)-oprogramowanie na tej licencji może być dowolne modyfikowane,kopiowane i dystrybuowane pod warunkiem zapłacenia autorowi symbolicznej kwoty.

Abandonware-(zrezygnować)-licencja dotycząca oprogramowania,którego twórca dalej nie rozwija  lub zrezygnował z jego obsługi.

Firmware-licencja ta obejmuje oprogramowanie sterujące sprzętem komputerowym,które jest umieszczone w nim na stałe,np. we walutowym układzie pamięci.

Licencja jednostanowiskowa-uprawnia do zainstalowania  programu tylko na jednym komputerze i zakazuje dalszego jej udostępniania.

Licencja grupowa-zezwala na użytkowanie programu w sieci albo w zestawie komputerów ,przy czym zazwyczaj jest określona ich maksymalna liczba.

Creative Commons to organizacja utworzona w 2001 roku,która postawiła sobie za cel rozwinięcie idei licencji copyleft.


Istnieją 4 podstawowe typy licencji:

-uznanie autorstwa,
-użycie niekomercyjne,
-bez utworów zależnych,
-na tych samych warunkach.

Legalnie zakupiony film lub muzykę możemy otworzyć bez opłat:

-na własnym sprzęcie w gronie rodziny czy znajomych,
-skopiować 1 raz,
-odprzedać niszcząc wszystkie wykonane wcześniej kopie.

Jeżeli zostaną złamane prawa autorskie , autor ma prawo żądać:

-zapłaty podwojonej za dany program,
-zwrócenia korzyści uzyskanych w wyniku takiego naruszenia,
-usunięcie nielegalni pozyskanych treści,
-odebranie sprzętu, który posłużył do przestępstwa.


Hacking- nieuprawnione uzyskanie dostępu do cudzego komputera.


Phreaking- polega na podłączeniu się do sieci w taki sposób, by koszty ponosiła inna osoba lub instytucja.


Plagiat- polega na skopiowaniu czyjegoś dzieła lub jego części..Utwór pozostaje plagiatem nawet ,gdy został poddany zaawansowanym przeróbką.



Dozwolony użytek:

- korzystanie z dzieł w celach naukowych , dydaktycznych,
-publiczne wykonywanie utworów podczas uroczystości religijnych,imprez szkolnych,
-rozpowszechnianie utworów dostępnych na miejscach publicznych.

Czynny nieuczciwej konkurencji to:

-reklamowanie się w sposób stanowiący ingerencję w sferę prywatności,
-uciążliwe nagabywanie w miejscach publicznych,
-przesyłanie niezamówionych towarów na koszt klienta,
-nadużywanie technicznych środków przekazu.


Prawdą jest, że :

-swoim krewnym , rodzinie czy znajomym pożyczać książki, filmy czy albumy muzyczne,
-możesz legalnie odsprzedać wcześniej zakupiony legalnie program,
-nie podlegają prawu autorskiemu informacje o wypadkach , pogodzie,kursie walut.
-możesz zamieszczać w celach informacyjnych krótkie streszczenia rozpowszechnianych legalnie utworów(np.artykułów dziennikarskich) 


Nieprawdą jest , że :

-udostępniać dzieła chronione prawem autorskim,
-udostępniać utwory bez dokonywania opłat,
-jeżeli nie chronisz swoich własnych praw autorskich to je tracisz,
-rozpowszechnianie cudzego utworu nikomu nie szkodzi, a służy reklamie.






1 komentarz: